Bli med på Kløvertur!

Publisert: 05. november 2019

Ved hjelp av våre frivillige i lokalmiljøene arrangerer vi utendørs aktiviteter, som også forebygger ensomhet og isolasjon. Kløvertur er en aktivitet som passer for alle aldre, uansett funksjonsnivå.

Forskning viser at fysisk aktivitet kan ha stor helseeffekt i alle aldre. Med små grep i hverdagen, er det mulig å komme i bedre form, få bedre styrke og dermed bedre helse. Gjennom Norske Kvinners Sanitetsforening sitt prosjekt ”Kløvertur” inkluderer vi alle, også de som er lite aktiv, har lavt funksjonsnivå eller en sviktende helse.

Litt frisk luft og trening har god effekt uansett alder. Det anbefales minst 30 minutter daglig aktivitet for voksne, og for mange voksne vil helsegevinsten være større enn for yngre. En 70-åring kan ha like stor effekt av litt trening som en 20-åring. Det er aldri for sent å begynne med fysisk aktivitet. Forskning viser at fysisk aktivitet også kan ha en smertelindrende effekt. Er du i tillegg aktiv sammen med andre kan det bidra til økt trivsel, og forebygge ensomhet og isolasjon.

”Kløvertur” inkluderer alle, også de som er lite aktiv, har lavt funksjonsnivå eller en sviktende helse, til å være så aktive som de kan. Dette gjelder både kvinner, menn, unge, voksne og eldre, både eldre som bor hjemme, på bo-/servicesenter eller sykehjem. Alle kan være med på våre utendørsaktiviteter, som for eksempel tur i nærområdet, bærtur, rullator-tur, badetur eller sykkeltur.

Hvem kan bli frivillig i prosjektet ”Kløvertur”?

Alle kan starte med Kløvertur. Kløverturleder må være over 18 år og glad i å gå på tur og holde på med utendørsaktiviteter. Trondhjem Sanitetsforening er en av 100 sanitetsforeninger har en eller annen form for Kløverturaktivitet i dag.