FILM ANBEFALING: Selvportrett

Publisert: 16. januar 2020

FILMANBEFALING: Vi ønsker å gjøre dere oppmerksom på en ny kinofilm av Margreth Olin, Katja Høgset og Espen Wallin: “Selvportrett” – en dokumentar om kunstneren Lene Marie Fossen som har lidd av alvorlig anoreksi store deler av livet.

Filmen er et portrett av en kunstner og et portrett av en dødelig sykdom. Lene Marie Fossen ble de siste årene kjent som en fotograf i verdensklasse. Gjennom Lene Maries egne bilder vil vi få en unik tilgang til hvordan det er å leve med sykdommen.

22. oktober i 2019 døde Lene Marie av underernæring. Hun rakk å se filmen ferdig, og sammen med foreldrene bestemte hun at filmen skulle lanseres etter planen. Det var viktig for Lene Marie at hennes historie kunne bety noe for andre.

Anoreksi er psykiatriens mest dødelige sykdom. Ved å løfte denne filmen ønsker vi å sette fokus på behandling og hvordan vi som samfunn møter unge med psykiske lidelser.