Ja til Senter for psykisk helse, men også ja til lys og grønne lunger

Publisert: 17. april 2024

Illustrasjon av bygget fra Elgeseterbrua

Trondhjem sanitetsforening ønsker å understreke at vi ønsker Senter for psykisk helse (SPH), og at vi synes det er på høy tid at senteret blir bygget. Vi må likevel protestere på volumet av planlagte bygg slik det nå er sendt på høring, da det vil medføre svært negative konsekvenser for nærmiljøet. Vi ber derfor om at volumet blir nedskalert.

Mandag 15. april slutta et enstemmig styre i Trondhjem sanitetsforening, som eier Ragnhilds gate 3, seg til vedlagte felles merknad med Ragnhilds gate 1 AS. Den er nå sendt inn som høringssvar tl Trondheim kommune. Les merknaden her.

Planforslaget oppfyller ikke minimumskravet i gjeldende KPA om størrelse på uterom og minimum sol. Hvis dette blir godkjent mot KPA-kravene, vil det føre til forringelse av boligverdien i våre bygg.

Vi må også påpeke at vi ikke kan se å ha mottatt invitasjon til nabomøte eller nabovarsler.

Norske Kvinners Sanitetsforening har i over 125 år bidratt til samfunnets beste ved hjelp av de midler vi selv samler inn. Der det offentliges innsats ikke strekker til, setter sanitetskvinnene ressursene inn – både lokalt og nasjonalt. Millardverdier er overført til samfunnet gjennom Sanitetskvinnenes frivillige innsats opp gjennom tidene. Det er derfor ekstra skuffende at nettopp Trondhjem sanitetsforenings opparbeidede verdier i Ragnhilds gate 3 skal bli reduserte gjennom et høyt etterlengtet prosjekt for psykisk helse.

Nestleder Tove Eivindsen er vår kontaktperson i saken. Kontaktinfo.