Åpent møte 5.2: Livet etter overgrep: Å ta gleden tilbake

Publisert: 16. januar 2024

erobring2

Vi kommer til Trondheim, Kunnskapssenteret rom KA11 (St. Olavs Hospital) kl. 18-20 mandag 5. februar.

Dette foredraget er for alle kvinner og spesielt for deg som har vært utsatt for seksuelle overgrep eller jobber med utsatte.

Beate Alstad og Malin Wästlund, ved DPS Sykehuset Telemark HF, har fra 2019 holdt kurs for kvinner som har vært utsatt for seksuelle krenkelser og overgrep. Målet er å gjenerobre seksualiteten.

I helsevesenet og i utdanningssystemene mangler det kunnskap og verktøy i møte med seksualitet som har blitt utfordrende og problematisk. Ett samarbeidsprosjekt mellom Sykehuset Telemark, Norske Kvinners Sanitetsforening og Stiftelsen Dam førte til at erfaringene fra kursene ble til en bok. Kurset og boka «Omkampen» er bygd på to likeverdige søyler av seksualitet- og traumekunnskap.

Hittil har Beate og Malin hatt 12 fulltegnede kurs med kvinner som har opplevd seksuelle krenkelser og overgrep. Kurset utvikles kontinuerlig etter tilbakemeldinger og evalueringer. Tidligere deltakere på kurset er satt sammen til et ekspertpanel og en av disse kvinnene vil dele av sine erfaringer fra kurset.

Les mer om prosjektet på dam.no

Alle er velkommen!

Norske Kvinners Sanitetsforening
Sykehuset Telemark
Støttet av Stiftelsen DAM

Plakat som kan være fin å skrive ut.